onsdag 29 juni 2016

Backsvala

Större bild - Klicka på bilden!


Vi har varit och är fortfarande dunderförkylda...frugan...(som har semester nu också)... i över två veckor varav hon de sista dagarna med feber och igår var vi till Vårdcentralen och fick utskrivet hostmedicin och nånting att spraya till henne och i morse så var ögonen röda...ögoninflammation! 
Suck...sicket skit!
För min del så är det förhoppningsvis på bättringsvägen men hosta, hosta, hosta och kan fan inte sova om nätterna och har tagit det lugnt ett tag nu men igår så gick det inte längre att vara inne...bara måste ut en sväng...sååå....

...jag drog runt lite här och där på förmiddagen för att se om det fanns något kul att plåta...först Ytterbo/Järpsäter och det var mycket vadare där men svårt för mig som inte är någon ornitolog att se om det var något av större dignitet att plåta.
Blev nog de vanliga, glutt, skogs och grön...plus ett par småfåglar...
Bilderna i förra inlägget blev resultatet och platsen passar bättre att besöka på eftermiddagen då ljuset ligger mer åt sidan och bakom än framför kameran.

Inget vidare drag så tänkte...fan om jag skulle ta och kolla om backsvalorna är hemma...det var några år sen jag var där...tänkte till färdigt och drog...kan va kul å se om det kan bli några bilder på dem...om de är hemma överhuvudtaget...jodå...som synes och det blev några timmar av mycket trevlig samvaro och över trehundra bilder att sålla och rensa vid hemkomsten.
Har rensat lite skit/hängande växttrådar på en del bilder men i övrigt sedvanlig bildbehandling utan några konstigheter.






















4 kommentarer:

Klas sa...

Fina flygbilder, Steffe!
Såg längre tillbaka att din nya bil blev en Hyundai. Trodde du var färdig med det märket..?
En helt annan sak. Bokehn i bilden på grönbenan(?) i förra inlägget. Med vilket objektiv gjorde du den?
Jag trodde när jag först såg samma märkliga artefakter i mitt eget 500:a att det var fel på objektivet. Nu har jag sett liknande bilder från flera håll. Mitt 300:a, med eller utan konverter, gör fina mjukt rundade bollar av solreflexerna. Utan ljusbrytningar inuti. Berätta gärna vad du tycker.

/ Deerhunter

Lasse Jansson sa...

Wow, vilka bilder! Helt fenomenalt fina. Den tekniska delen finns inget att skriva något om och något som slår mig är det snygga ljuset och de mjuka färgerna. Riktigt kul att få häpna då och då när man ser så fina naturbilder. Tack!

Ölandsvindar sa...

Men, vad häftigt! Här ser vi en och annan som rastar under flytten och jag känner bara till ett ställe där de (har?) häckar. Vid Grönhögens golfbana, så de kanske ha blivit störda nu av alla aktiviteter och utbyggnader av banan.
Sommarförkylningar är inte att leka med och så typiskt just när semestern infaller. Krya på er båda två!

Ana Mínguez Corella sa...

Very well-done.. Wonderful pictures.. Congrats.. :-)))